Managementul situaţiilor conflictuale Imprimare
Scris de Ziarul 21   
Luni, 01 Noiembrie 2010 14:00
situatii conflictualeFoarte adesea ne întâlnim cu situaţii care nu sunt pe placul nostru sau cu cazuri în care ceilalţi fac lucruri care nu ne convin. Sunt genul de conjuncturi care pot da naştere foarte uşor la conflicte. Totuşi, un conflict are şi părţile lui bune, dar depinde de fiecare ce foloase sau ponoase trage de pe urma lui. Unele pot avea rezultate benefice pentru fiecare parte implicată, dar acest lucru nu ţine de obiectul conflictului, ci strict de atitudinea celor implicaţi. Alte conflicte tind să se perpetueze şi să se accentueze, cu toate că „scânteia” care l-a aprins s-a stins de mult şi nu mai are nicio relevanţă. De ce se întâmplă astfel? După cum am mai amintit, depinde de atitudinea pe care o adoptăm. În multe cazuri există tendinţa de a nu-l asculta pe celălalt şi de a-l întrerupe atunci când vorbeşte, în loc de a încerca să îi înţelegem punctul de vedere (ceea ce nu înseamnă că trebuie să fim de acord cu el). E o dovadă de lipsă de respect pentru celălalt, care la rândul lui va încerca să ne plătească cu aceeaşi monedă. Apoi, înclinaţia de a-l judeca pe celălalt, constituie o barieră serioasă în încercarea de a rezolva conflictul, putând da naştere unor reacţii defensive. Acelaşi lucru se întâmplă şi când recurgem la ameninţări sau când apare tendinţa de a-l ridiculiza sau ironiza mai mult sau mai puţin subtil pe interlocutor. Etichetarea celuilalt are ca rezultat blocarea conversaţiei, dându-i o coloratură negativă. Interlocutorul, care foarte probabil va deveni iritabil, va rămâne cu sentimentul că nu este înţeles. Atunci când facem aprecieri negative, acestea trebuie să vizeze strict comportamentul sau atitudinea celuilalt, nicidecum să se extindă şi asupra persoanei acestuia. Cam acestea ar fi lucrurile pe care e bine să le evităm într-o situaţie conflictuală. Atitudinea cea mai eficientă de adoptat este cea asertivă. A te comporta asertiv înseamnă să te afirmi ca persoană, exprimând în mod direct ceea ce crezi, simţi sau vrei, apărându-ţi drepturile proprii, dar respectându-le în acelaşi timp pe ale celorlalţi. De asemenea, păstraţi-vă calmul şi stăpânirea de sine. Controlând inflexiunea şi intensitatea vocii veţi putea comunica un mesaj mai puţin emoţional. Comunicarea asertivă s-a dezvoltat astfel ca o modalitate de adaptare eficientă la situaţii conflictuale interpersonale. Ea este rezultatul unui set de atitudini şi comportamente învăţate care au ca şi consecinţe pe termen lung îmbunătăţirea relaţiilor sociale, dezvoltarea abilităţilor de gestionare a situaţiilor conflictuale. Acest mod de interacţiune cu alţii face posibile relaţii mai satisfăcătoare din punct de vedere emoţional, ne ajută să ne îndeplinim obiectivele, ţinând cont şi de cele ale partenerilor şi duce la reducerea ocaziilor care generează conflicte sau teamă, mânie, nemulţumire.